miercuri, 27 ianuarie 2010

Alegeri

Avem parte de ele in in fiecare zi, nu-i asa ? Unele in fiecare luna, altele in fiecare an. Unele ne influenteza mersul unei zile ce parea sa inceapa minunat sau din contra dezastruos. Altele ne determina viata personala, sociala, nivelul financiar si traiul pe o perioada medie sau chiar lunga.

Dupa o varsta ajungi sa te imprietenesti cu ele si atunci se cheama ca "stii ce vrei". Alteori doar sa te obisnuiesti cu ele si atunci se cheama ca "te-ai maturizat suficient". Sunt si dati sau persoane care fug de ele cu orice pret...si atunci avem tendinta sa categorisim indivizii aceia ca "imaturi" sau "nehotarati". Daca indivizii in cauza sunt barbati ii dispretuim oarecum ca nefiind suficient de "barbati" desi le gasim scuze complice: "asa sunt barbatii....imaturi in marea lor majoritate".

Retete, etichete, sabloane si tipare. Alegerile ne urmaresc insa, ne forteaza sa luam o directie, sa ne miscam (si mersul inapoi e miscare...este o directie, nu ?). Lipsa lor ne incremeneste in acelasi loc. E bine sa facem alegeri, fie ele si gresite sau vicioase. Pana la urma si miscarea in cerc e tot miscare !

Regulile democratice ne ofera optiunea de a ne "alege" reprezentatii si intr-un mod utopic....viitorul si directia generala de mers ale vietii noastre echilibrate sau nu pe cate 4-5 ani. Si atunci nu avem voie sa ne plangem pentru ca pe "aia" "noi i-am ales" sau tot noi n-am participat la "alegeri" si atunci nu are rost sa ii blamam pe responsabilii civic ce au facut efortul exprimarii optiunii ! De ce utopic insa ? Pentru ca desi alegi cumva in cursul vietii (de obicei sa iti platesti darile catre statul ce are grija de tine ?!) ajungi sa traiesti ca pensionar si sa primesti asa ceva. Eu una ma abtin de la comentarii pe tema si m-am abtinut (asa am ales !) de la a le face "sugestii si propuneri" desi as fi avut cateva. Stiu ca pana voi imbatrani, alegerile mele vor fi fiind prea departe pentru a mi le mai putea aminti macar ;).

Desi ne-ar fi placut sa ne consideram altfel, fugim insa de parsivele alegeri si cand le facem, le bazam pe principii nu intotdeauna altruiste, morale sau laudabile (desi nu am recunoaste asa ceva in ruptul capului). Cateodata ne facem din ipocrizie scut, alteori din cinism o masca. Dar daca sabloanele de moralitate sunt mult prea stricte sau doar denaturate ? Atunci merita oare sa nu ne putem reconcilia cu alegerile si directiile ....hm...alese ? Atunci oare nu chiar mediul sau familia sunt de vina iar alegerile curente vin doar ca rezultatul de neclintit al unui trecut ce nu ne apartine ?

Alegerile sunt o gasca unita. O dinastie cateodata. Se leaga unele de altele, se combina intre ele si nasc optiuni noi, vizibil inrudite intre ele. Cateodata "specia" denegereaza, alteori "evolueaza".

Cert este ca adesea le regretam pe cele pastrate si vrem sa revenim asupra lor...dar ele nu se lasa niciodata prinse din urma. Nu fara bagajul aferent de vina si frustrare !
Si nici aruncarea lor in sacul si carca altora nu mai functioneaza la un moment dat. Nici macar "mediul" sau "conjunctura" nu mai pot fi blamate fara sa ne intrebam...ce am cautat noi acolo. De ce am ales sau numai tolerat acea conjunctura ?

Cel mai ciudat paradox al ultimilor ani din viata mea imi pare a fi faptul ca desi ma duc in jos si directia imi e opusa evolutiei personale (dupa acceptiunea frivol si superficial-consumist construita), nu pot sub nici un chip sa ma intorc cu totul la neprietenoasele alegeri "gresite" din trecut si sa le schimb radical. Si peste mine vin mereu si mereu alte alegeri si optiuni gemene, si eu aleg mereu si mereu la fel... iar directia nu pare cea buna.

In ultima vreme ma "antrenez" intens in speranta ca macar la varsta asta o voi coti dramatic (macar 180 de grade :) ) iar gemenele optiuni si situatii vor disparea in neant si eu voi invata sa aleg fara regrete si remuscari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sa comentam deci impreuna...